W dniach 16 – 21 maja 2022 mieliśmy okazję gościć uczniów i nauczycieli z Portugalii, Włoch i Turcji w ramach projektu „Cross borders with English”.

Chętni uczniowie naszej szkoły mieli możliwość przyjęcia pod swój dach gości - uczniów z zagranicy. Natomiast, uczestnicząc w lekcjach, goście  mogli zapoznać  uczniów naszej szkoły ze swoimi krajami, językami, kulturami i zwyczajami. W zamian my pokazaliśmy im Bydgoszcz ( Wyspę Młyńską, stare miasto, Operę), Toruń (Żywe Muzeum Piernika, ul. Szeroką, dom Mikołaja Kopernika), Malbork ( zamek krzyżacki) i Gdańsk ( Stare Miasto, Długi Targ, Muzeum Bursztynu). Nasi goście mogli spróbować polskiej kuchni i gościnności.

„Było cudownie!” „ Mamy niezapomniane wrażenia!” „ Zawarliśmy liczne przyjaźnie i chcemy mieć ze sobą kontakt!” – takimi słowami nasi goście i uczniowie zaangażowani w projekt określali wydarzenie.

Uroczyste pożegnanie i wręczenie certyfikatów potwierdzających udział w projekcie odbyło się w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

 

Drodzy Uczniowie! Przypominamy, że jeśli posiadacie Bydgoską Kartę Rodzina 3+, możecie złożyć wniosek o wypożyczenie kompletu podręczników na rok szkolny 2022/2023. Aby skorzystać z tego programu należy:

1. wypełnić wniosek przez rodzica lub pełnoletniego ucznia,

2. do wniosku należy dołączyć: - listę podręczników, o użytecznie których wnioskuje rodzic/uczeń (bez ćwiczeń i kart pracy, szkoła ich nie zapewnia),

- kserokopię ważnej Bydgoskiej Karty Rodzinnej Wniosek należy służyć w bibliotece lub sekretariacie szkoły.

Wypożyczenie podręczników w ramach programu BYDGOSKA RODZINA 3+ nie obejmuje uczniów korzystających z programu rządowego „Wyprawka szkolna” oraz ogólnopolskiej „Karty Dużej Rodziny”.

Podręczniki będą wypożyczane uczniom w bibliotece szkolnej, po podpisaniu przez rodzica umowy o ich użyczenie.

Dokument do pobrania: Wniosek o wypożyczenie podręczników - Rodzina 3+ 

W czwartek 19 maja uczniowie klasy 2b i 1b uczestniczyli w spektaklu ,,Gorączka sobotniej nocy" w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Jak na klasy przyrodnicze przystało, nie zabrakło zajęć terenowych. Pod czujnym okiem ornitologa poznawaliśmy po dźwiękach ptaki rezerwatu ,,Ptasi raj" na Wyspie Sobieszewskiej, ochronę czynną i bierną oraz zwyczaje godowe skrzydlatych kręgowców. Trójmiasto przywitało nas piękną aurą. Dzień był pełen wrażeń. Wieczorem zawitaliśmy do Teatru na musical. To był udany wyjazd. Czekamy na więcej...

W piątek 20 maja klasa 1b rozpoczęła dzień zajęciami biologicznymi w Parku im. Witosa. Poznawaliśmy walory przyrodnicze i kulturowe oraz historię miejsca. Wyszukaliśmy pomników przyrody i obserwowaliśmy owady. Po pracy w terenie powędrowaliśmy na Konferencje w Pałacu Młodzieży „Zdolni znad Brdy", gdzie przyjrzeliśmy się pierwotniakom, komórce i poznaliśmy najnowsze osiągnięcia biotechnologii - organy na chipach i ich praktyczne wykorzystanie przy produkcji leków. Pełni wrażeń rozpoczęliśmy weekend.😀😀

OFERTA ZAJĘĆ

ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE INDYWIDUALNE, SPOŁECZNE

( KWIECIEŃ – GRUDZIEŃ 2022r.)

1. KURS MEDIACJI DLA MŁODZIEŻY
Czas trwania: 20h
Liczba osób: max.20
Uczestnicy otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu
Uczestnicy: poznają sposoby rozwiązywania konfliktów, zdobędą wiedzę i umiejętności
niezbędne do pełnienia roli mediatora rówieśniczego. Nabyte kompetencje mogą
wykorzystać pełniąc rolę mediatora rówieśniczego w Centrum Mediacji „ Siódemka” lub
budując dobre relacje z ludźmi w życiu osobistym i szkolnym.
2. WARSZTATY ROZWOJU OSOBISTEGO
Czas trwania: 10 spotkań po 1,5 h
Liczba osób: 3-10
Uczestnicy: poznają swój osobisty potencjał, nauczą się identyfikować i wyrażać emocje,
rozumieć funkcję stresu oraz poznają sposoby radzenia sobie ze stresem.
3. POKONAĆ STRES - warsztaty
Czas trwania: 3 spotkania po 1,5 h
Liczba osób: 3-6
Uczestnicy: dowiedzą się jak stres działa na układ nerwowy , jaką pełni funkcję w życiu
człowieka oraz poznają sposoby radzenia sobie z nadmiernym stresem.
4. POKONAĆ LĘK – warsztaty
Czas trwania: 10 spotkań po 1,5 h
Liczba osób: 3-6
Uczestnicy: dowiedzą się jak lęk wpływa na człowieka oraz jak z przeciwnika może stać się
sprzymierzeńcem, poznają sposoby redukcji lęku.
5. JAK RADZIĆ SOBIE Z DYSLEKSJĄ ?
Czas trwania: 2h
Liczba osób: 3-6
Uczestnicy: zdobędą wiedzę na temat dysleksji, otrzymają wskazania do pracy
samokształceniowej oraz poznają sposoby wspomagające procesy poznawcze m.in. koncentrację
i uwagę.
Zajęcia prowadzi: mgr Małgorzata Schmiegel-pedagog szkolny, terapeuta rodzinny , mediator,
certyfikowany trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Zapisy i szczegółowe informacje u pedagoga szkolnego (osobiście lub przez e-
dziennik).Terminy spotkań poszczególnych grup zostaną podane po zakończeniu zapisów .

ПРОПОЗИЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

РОЗВИТОК ІНДІВІДУАЛЬНИХ ТА СОЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ

(КВІТЕНЬ - ГРУДЕНЬ 2022 РОКУ)

1. КУРС МЕДІАЦІЇ ДЛЯ МОЛОДІ
Тривалість: 20 год
Кількість людей: максимум 20
Учасники отримають сертифікат про закінчення курсу
Учасники: дізнаються про методи розв’язання конфліктів, набувають знань та
навичок, необхідних для виконання ролі одноліткового медіатора. Вони можуть
використовувати набуті компетенції, виступаючи в якості посередника-рівного в
Центрі медіації «Сіодемка» або
побудова добрих стосунків з людьми в особистому та шкільному житті.
2. МАЙСТЕР-КЛАСИ ОСОБИСТОГО РОЗВИТКУ
Тривалість: 10 засідань по 1,5 години
Кількість осіб: 3-10
Учасники: дізнаються про свій особистий потенціал, вчаться визначати та
виражати емоції, розуміти функцію стресу та навчитися боротися зі стресом.
3. ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ - практика
Тривалість: 3 зустрічі по 1,5 години
Кількість осіб: 3-6
Учасники: дізнаються, як стрес впливає на нервову систему, її функції в житті
людини також дізнаються, як боротися з надмірним стресом.
4. ПОДОЛАННЯ страху – майстерня
Тривалість: 10 засідань по 1,5 години
Кількість осіб: 3-6
Учасники: дізнаюстся, як страх впливає на людину і як вона може стати
союзником від опонента, дізнаюстся, як зменшити тривожність.
5. Як боротися з дислексією?
Тривалість: 2 год
Кількість осіб: 3-6
Учасники: отримають знання про дислексію, отримають вказівки до самостійної
роботи та дізнаються про способи підтримки пізнавальних процесів, напр.
концентрації та уваги.

ЗАПИСИ ТА ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ

у шкільного вожатого (особисто або через електронний журнал)
ДАТИ ЗУСТРІЧ ОКРЕМНИХ ГРУП БУДУТЬ ПОДАНІ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ.

21-25.03.2022   PORTO   -  PORTUGALIA

 

W poprzednim tygodniu, wraz z innymi uczniami z naszej szkoły polecieliśmy do Portugalii w ramach projektu Erasmus. Był to niesamowicie spędzony czas podczas którego zwiedziłam wiele cudownych miast, takich jak Porto czy Ponte de Lima, poznałam wspaniałych, otwartych i optymistycznych ludzi, udoskonaliłam swój język angielski, posmakowałam tradycyjne potrawy oraz poznałam kulturę portugalską. Wszystko to było niezwykłym doświadczeniem, dzięki któremu mam wiele wspomnień, do których mogę wracać. Mam nadzieje, że kiedyś będę miała szanse jeszcze raz wziąć udział w takim projekcie.

Zuzanna D.  kl. III c

 

Wyjazd na Erasmusa do Portugalii to przygoda, której nigdy nie zapomnę. Projekt dał mi możliwość poznania innej kultury i wspaniałych ludzi. Miałam okazję zwiedzić inny kraj jak i rozwinąć swoje umiejętności z języka angielskiego, a także spróbować kuchni portugalskiej. Był to tydzień pełen wrażeń. Wróciłam bogatsza o nowe doświadczenia z bagażem wspomnień. 

Kinga M. kl  II b

 

Wycieczka do Portugalii była moim marzeniem odkąd pamiętam, dlatego tym bardziej cieszę się, że mogłam wziąć udział w tak wspaniałym projekcie, jakim jest Erasmus. Wraz z moją grupą zwiedziłam wiele wspaniałych miejsc, między innymi miasto Porto, które szczególnie utkwiło w mojej pamięci. Spróbowałam wielu tradycyjnych potraw oraz portugalskich słodyczy. Udoskonaliłam swój poziom języka angielskiego, a przede wszystkim poznałam wiele fantastycznych, otwartych oraz optymistycznych osób. Projekt ten był wspaniałym doświadczeniem i mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła wziąć udział w podobny przedsięwzięciu.

Julia Ż. Kl. II c

 

Moim zdaniem wyjazd udał się znakomicie. Zintegrowałam się nie tylko z ludźmi z Portugalii, Włoch czy Turcji ale również z naszej szkoły. Poznałam bardzo sympatycznych ludzi, więc czułam się bardzo dobrze w  szkole oraz podczas zwiedzania. Architektura w Porto jest przepiękna i nadawała miastu klimat. Spróbowałam również jednego tradycyjnego dania- francesinha, pomimo zachwalania przez moją hostkę - Julianę nie było to dobre. Wyjazd pozwolił mi poznać kilka słów po portugalsku, porozmawiać po angielsku i dowiedzieć się parę informacji o innych krajach.

Małgorzata N. kl. III b

 

Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w tym projekcie. Pierwszy raz w życiu odwiedziłam Portugalię. Bardzo mi się podobało. Wraz z grupą, z którą byłam, zwiedziliśmy jedno z najważniejszych miast dla Portugalczyków - Porto, a także wiele innych ciekawych i pięknych miejsc. Cieszę się, że mogłam sprawdzić swój angielski.
Poznałam wielu miłych ludzi, którzy byli otwarci, pomocni i chętni do zawierania nowych znajomości.
Mam nadzieję, że niedługo będę mogła wziąć udział w podobnym projekcie. Wyjazd uważam za udany.

Natalia M. kl. II c

 

Wyjazd z pewnością był udany. Zwiedzaliśmy Porto oraz inne miejsca na północy Portugalii. Poznaliśmy nową kulturę, obyczaje i kuchnię, między innymi dzięki mieszkaniu u portugalskich rodzin oraz wspólnemu spędzaniu czasu z innymi hostami. Mieliśmy także okazję poznać grupę z Turcji i Włoch na wspólnych wycieczkach i zajęciach. Wszyscy okazali się otwarci i ciepło nas przyjęli. Mam nadzieję, że uda mi się wziąć udział w podobnym projekcie w przyszłości.

Jakub N. kl. II b

 

W dniach 6-12.03.2022 grupa naszych uczniów wraz z profesor Hanną Arent oraz profesor Magdaleną Szulc, udała się do miejscowości Tarent ( Taranto) w południowych Włoszech w ramach projektu „CROSS BORDERS WITH ENGLISH”. Dzięki programowi Erasmus +, nasi uczniowie mogli poznać inną kulturę, zwiedzić ciekawe miejsca, posmakować kuchni włoskiej, udoskonalić swoją znajomość języka angielskiego oraz spotkać wspaniałych ludzi mieszkając w rodzinach włoskich i uczestnicząc w zajęciach wspólnie z uczniami z Portugalii, Włoch oraz Turcji.

  

Wyjazd bardzo mi się podobał. Można było sprawdzić swój poziom języka angielskiego a przede wszystkim poznać miejsce w którym byliśmy czyli Taranto, można było poznać jego kulturę, historię która wywodzi się jeszcze z czasów Rzymian, można było spróbować lokalnej kuchni którą jest naprawdę pyszna a najważniejszym jest to że poznaliśmy masę cudownych ludzi - ludzi którzy przyjęli nas bardzo ciepło i miło.

Wyjazd uważam udany pod każdym względem i mam nadzieję że będzie ich więcej.

Olivier R., kl. IIc

 

Wyjazd na Erasmusa był pełen różnych przygód i ciekawych nowych doświadczeń.

Poznaliśmy inną kulturę, która nas za razem urzekła i zadziwiła. Poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi, ich wyjątkowość. Wyjazd ten będzie niezapomniany a zdjęcia do których będziemy wracać będą przywoływały nam te cudowne wspomnienia. 

Klaudia G., kl. II c

 

Projekt Erasmus dał mi możliwość poznania ludzi z innych krajów, zaznajomienia się z różnymi kulturami oraz rozwijania mojego języka angielskiego. Bardzo podobało mi się nastawienie uczniów z zagranicy i ich otwartość. Pomimo mnóstwa wylanych łez podczas pożegnania, jestem bardzo wdzięczna za możliwość udziału w takim projekcie - zdobyłam nowych przyjaciół i super wspomnienia z wyjazdu! 

Aleksandra K., III a

 

Wyjazd do Taranto okazał się czymś więcej niż tylko zwiedzaniem lub lekcjami w tamtejszej szkole. Byliśmy w stanie wyrazić się za pomocą prezentacji oraz prowadzenia zajęć, a także każdy z nas mógł sprawdzić swoje umiejętności językowe z naszymi hostami oraz innymi grupami biorącymi udział w tym projekcie. Kontakty i znajomości nie kończyły się na rodzinie goszczącej, ponieważ dużo czasu spędzaliśmy razem w większym gronie osób dobrze się bawiąc i rozmawiając o tym jak nasze światy są znacząco odmienne. Osobiście uważam, że był to jeden z lepszych spotkań z kulturą oraz wyjazdów na jakim kiedykolwiek byłem. Dodatkowo był to też mój pierwszy lot samolotem, więc to również wywarło na mnie wielkie wrażenie.

Dorian K., III a

Młodzież, nauczyciele i pracownicy VII Liceum Ogólnokształcącego

 Solidarni z Ukrainą!!!

Dnia 28 lutego, w ramach działalności Specjalistycznego Centrum Wspierania Edukacji Włączającej w Bydgoszczy odbyły się w dwóch klasach pierwszych godziny wychowawcze pod hasłem „Zrozumieć Autyzm”. Zajęcia w sposób praktyczny pomogły zrozumieć co czuje i jak postrzega świat osoba ze spektrum autyzmu.

 

  

   

 

"Jeszcze Polska nie zginęła" i "Jeszcze nie umarła Ukraina" - nasze hymny rozpoczynają się niemal identycznie. Przyjaciele Ukraińscy, rozumiemy Wasz dramat, łączymy się w oburzeniu i proteście wobec agresji.

W dniach 7-13.02.2022 grupa naszych uczennic wraz z profesor Hanną Arent oraz profesor Magdaleną Szulc, udała się do miejscowości Akhisar w Turcji w ramach projektu „CROSS BORDERS WITH ENGLISH”. Dzięki programowi Erasmus +, nasze uczennice mogły poznać inną kulturę, zwiedzić ciekawe miejsca, posmakować kuchni tureckiej, udoskonalić swoją znajomość języka angielskiego oraz spotkać wspaniałych ludzi mieszkając w rodzinach tureckich i uczestnicząc w zajęciach wspólnie z uczniami z Portugalii, Włoch oraz Turcji.

 

Poniżej kilka zdjęć z wyjazdu oraz opinie kilku uczestniczek projektu.

Wyjazd na Erasmusa do Turcji był dla mnie jednym z najbardziej wartościowych doświadczeń w moim życiu. Jestem wdzięczna, że mogłam mieć tak bliski kontakt z inną kulturą,  jest to bardzo ciekawe doświadczenie. Trafiłam na ciepłą i gościnną host rodzinę, z którą będę mieć na zawsze dobre wspomnienia.
Ada kl. 2D

Wyjazd do Turcji wspominam bardzo dobrze. Ludzie byli bardzo mili i gościnni, pilnowali nas na każdym kroku, by nic nam się nie stało.

Jestem pod wrażeniem, że Turcy są tak bardzo otwarci. Chętnie udałabym się tam ponownie.

Agata N. 2D

Wyjazd na Erasmusa do Turcji był bardzo ciekawym doświadczeniem, ponieważ nigdy nie brałam udziału w tego typu projekcie. Po mimo wyczerpującej podróży i dość późnej pory dotarcia na umówione spotkanie z naszymi host rodzinami ciężko będzie zapomnieć ten wyjazd. Spędzałyśmy z rodziną poranki i wieczory, a nasze host siostry towarzyszyły nam w codziennych zajęciach i wycieczkach. Podczas wizyty w Turcji mieliśmy okazję skosztować regionalnych potraw i deserów, które były bardzo dobre i było ich naprawdę bardzo dużo. To była prawdziwa przygoda pojechać tam i spróbować tych wszystkich dań i słodyczy. Dzięki projektowi poznałam wiele cudownych osób, zobaczyłam wiele ciekawych miejsc, spróbowałam nowych smaków, ale najbardziej podobało mi się ciepło i otwartość ludzi, u których mieszkałyśmy i nie tylko bo naprawdę wszyscy byli dla nas bardzo mili i gościnni. Pożegnanie nie obyło się bez łez i po naszym wyjeździe każdy wrócił do swojego normalnego życia.
W Turcji zdziwiło mnie picie czarnej herbaty w ok. 100ml szklance, do praktycznie każdego posiłku. Jednak najbardziej w Turkach zdziwiła mnie ich otwartość oraz chęć poznawania nowych osób, czy to w szkole, czy na ulicy, czy w sklepie ludzie pytali nas skąd jesteśmy, podchodzili do nas i pytali o Polskę.
Dziękuję naszym opiekunką, pani Hannie Arent i pani Magdalenie Szulc, za to, że mogłam brać udział w tak cudownym wydarzeniu jakim jest Erasmus+.

Ola 2C

 Cały wyjazd do Turcji okazał się moim zdaniem wielkim sukcesem.

Pomimo różnic w kulturze, języku i zwyczajach dało się porozmawiać z osobami goszczącymi i ich rodzinami bez większych problemów. Atmosfera była świetna i mam nadzieję, że może uda mi się kiedyś jeszcze wziąć udział w takim projekcie.

Agata 2C